Menestyvät yritykset palkkaavat ”headhunter”-yrityksiä etsimään itselleen huippujohtajaa. Toimitusjohtajien ja hallituksen puheenjohtajien palkkiot ovat näin maallikon mielestä kohtuuttomia, mutta yrityksen mielestä huippujohtajaan kannattaa satsata. Yhä enemmän valinnoissa painaa asenne, positiivisuus, johtajakokemus, yhteistyökyky…sen jälkeen katsotaan koulutus.
Aamulehden toimittaja seurasi Tampereen kaupunginvaltuuston kokousta ja kirjoitti jutussaan 21.1. ”Joko minä olen järjiltäni tai sitten nuo ovat”. Kirjoituksessa 27.1. arvioitiin kaupungin johtamismallia ”Arvioinnin perusteella henkilöstö kokee Tampereella johtamisen olevan kelvotonta”. Asia ei ole näin mustavalkoinen, mutta usein johtaminen on avainsana, kun menee hyvin tai huonosti. Kaupungilla haasteena on se, että usein johtajat valitaan puoluekannan perusteella eikä johtamiskykyjen perusteella.
Myös taloyhtiön kannattaa satsata hyvän toimitusjohtajan valintaan. Tänä päivänä isännöintiyritysten prosessit ja toimintatavat ovat lailla säädeltyjä ja hyvin samankaltaisia. Näin ollen, eroja kannattaakin etsiä isännöitsijän henkilökohtaisista ominaisuuksista. Onko tämä henkilö paras toimitusjohtaja meidän taloyhtiöön. Onko hänellä kykyä ja halua johtaa meidän yhtiötä.
Taloyhtiön johtaminen ei ole mitään salatiedettä, vaan siellä pätee samat lainalaisuudet kuin muussakin johtamisessa: ole oma itsesi, esittäydy, ota tilanne haltuun, ole kinnostunut, keskustele ja viesti. Osakkeenomistajat ja asukkaat huomaavat, että tämä henkilö välittää ja pitää huolta, siitä syntyy luottamus.
Mitä taloyhtiön johtaminen minun mielestä tarkoittaa? Se koostuu monista pienistä asioista, joista esimerkkejä seuraavasti:
– asiakassuhteen alkaessa lähetän esittelykirjeen itsestäni sekä osakkeenomistajille, että vuokralaisille,
– pyydän paluupostina yhteystiedot (puhelin ja sähköposti) jos niitä ei ole,
– haluan pitää yhteystiedot ajantasalla, että voin olla suoraan yhteydessä pikatilanteissa, maksuhäiriöissä, muissa häiriöissä jne,
– huolehdin ilmoitustaulut siistiksi ja ajantasalle,
– sovin henkilökohtaiset tapaamiset huolto- ja siivousfirman kanssa,
– päivitetään yhtiöjärjestys ja järjestyssääntö tarvittaessa,
– menen tapaamisiin ja kokouksiin hyvissä ajoin,
– käyn tarkastamassa yhtiön yleiset tilat silloin tällöin ja pysähdyn jutulle, jos törmään asukkaisiin pihassa.
Ohessa vain muutamia esimerkkejä tilanteen ”haltuun ottamisesta”. Toimet tähtäävät luottamuksen aikaansaamiseen, joka taas mahdollistaa positiivisen ilmapiirin jatkossa. Kaikkien asukkaiden (ei vaan omistajien) tulee kokea, että talon toimintaa johdetaan ja johtajalla on kasvot. Mikä tärkeintä, luottamus täytyy ansaita.
Joskus täytyy laittaa itsensä likoon. On mentävä asuntoon, ryyppyporukan rinkiin istumaan ja uskallettava kysyä ”Minkäs takia pidätte näin kovaa meteliä”. Myös tässä porukassa voi ansaita arvostuksen, joka voi toisessa ajankohdassa maksaa itsensä takaisin…ei tosin aina.
8 kommenttia